fbpx
Prime Sales myyjiä palkintomatkalla työporukalla
Palkintomatkalla Bulgariassa
lokakuu 7, 2019
5 vinkkiä asiakastapaamisen sopimiseen – Buukkaa tapaamiset kuten ammattilainen
marraskuu 7, 2019

Peruiko asiakas jälleen tapaamisen? Näin vältät harmaat hiukset asiakastapaamisten buukkauksessa!

14.10.2019

Asiakastapaamisten peruuntuminen syö tehokasta peliaikaa ja aiheuttaa aina myyjälle harmaita hiuksia. Onneksi on olemassa muutama toimenpide, joiden avulla tapaamiset pysyvät kalenterissa ja lopulta toteutuvat. Ensin käydään läpi sellaiset toimenpiteet, jotka jokainen pystyy tekemään.

” Tämä itsessään saattaa riittää tapaamisen peruuttamiseen, jos jotain muuta tärkeää ilmestyy asiakkaan to-do-listalle.”

Kun soittaja puhuu ja argumentoi rauhallisesti, asiakkaalle jää aina selkeämpi ymmärrys puhelun päätyttyä, mitä on tullut sovittua. Hätäisyydellä ja aggressiivisuudella puolestaan herättää asiakkaan epäilykset ja aiheuttaa turhaan negatiivisia ennakko-oletuksia. Tämä itsessään saattaa riittää tapaamisen peruuttamiseen, jos jotain muuta tärkeää ilmestyy asiakkaan to-do-listalle.

”Kertaa mitä on sovittu, minä päivänä, minä kellonaikana ja että kuka on saapumassa tapaamiseen.”

Jokainen puhelu kannattaa aina kerrata varmuuden vuoksi. Kertaa mitä on sovittu, minä päivänä, minä kellonaikana ja että kuka on saapumassa tapaamiseen. Jos olet sopinut verkkotapaamisen, kerro stepit, mitä asiakkaan täytyy tehdä tapaamisen eteen ja millä alustalla keskustelu käydään. Jämäkkä kertaus jättää asiakkaalle luotettavan kuvan ja velvoittaa myös samalla häntä osallistumaan siihen.

Hyödynnä kalenterikutsua, sillä se on aina konkreettisempi merkintä kuin pelkkä sähköposti. Kerro asiakkaalle puhelun aikana, että lähetät hänen sähköpostiinsa kalenterikutsun, jossa on tapaamisen ajankohta, agenda ja myyjän yhteystiedot. On tosin muistettava, että edelleen jokaisella ei ole sähköistä kalenteria tai asiakas käyttää jotain sellaista sähköpostia, jossa ei ole kalenteritoimintoa. Myyjänä kalenterikutsua kannattaa myös hyödyntää kaupan klousaamiseen: kun olet lähettänyt tarjouksen ja sovit asiakkaan kanssa päätöshetken, lähetä kalenterikutsu tuohon ajankohtaan esimerkiksi nimellä ”Päätös / Yritys Oy”.

Kun ajellaan paikasta toiseen ja siirtymäajat venähtävät, joskus tapaaminen on järkevää varmistaa vielä samana tai edellisenä päivänä tekstiviestillä tai WhatsAppilla, mikäli huomaat asiakkaan käyttävän kyseistä pikaviestinalustaa.

”Tällöin asiakas on valmiiksi jo hyvin kärryillä, kun istutte saman pöydän ääreen.”

Sitten hieman kinkkisempi aihe: paljastaako agendaa kuinka pitkälle jo puhelussa ja kalenterikutsussa? Tässä voidaan toimia kahdella tavalla, jossa kannattaa ottaa huomioon seuraavat seikat. Mikäli tuotteesi tai palvelusi on hyvin spesifi ja suunnattu varsin tarkalle kohderyhmälle, on asiakkaan luontainen kiinnostus todennäköisempää. Vielä parempi, jos asiakasorganisaatiossa on henkilö, jonka vastuualueelle kuuluu juuri sinun myytäväsi. Tällöin lisäinfo ei ole haitaksi ja sitä kannattaa järkevissä määrin myös paljastaa etukäteen. Tällöin asiakas on valmiiksi jo hyvin kärryillä, kun istutte saman pöydän ääreen. Toinen tapaus onkin silloin, kun myytäväsi on bulkkituote, jota voidaan myydä käytännössä minne tahansa. Silloin voi olla, että on tärkeintä että pääset paikan päälle esittelemään itsesi ja tuotteesi. Silloin lienee strategisesti viisaampaa, että jätät kirsikan kakun päälle ja kerrot puhelussa vain minimimäärän agendasta.

Tehokkaasta buukkauspalvelusta Teille kertoo lisää:

Asiakkuusjohtaja Juhani Päivärinta (0503593322)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

TÄYTÄ HAKEMUS